Dialoog over strategie rendeert – Deel 10 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen. In dit laatste deel een praktijkvoorbeeld.

Case: “Met een strategische dialoog naar succesvolle doorbraken”

Een productieonderneming in de metaal met wereldwijde klanten wilde het perspectief van haar huidige drie PMC’s bepalen, alsmede nagaan of er voldoende synergie in haar portfolio zat. Het proces werd georganiseerd als een dialoog met een breed kernteam, waarin zowel het algemeen management, het 2e echelon lijnmanagement (business unit management) als alle stafhoofden deelnamen. Dit dialoogproces wordt in onderstaand diagram weergegeven.

Het  kernteam heeft een proces doorlopen waarin afwisselend voorbereidingen, inventarisaties en analyses werden verricht en in totaal vijf workshops werden gehouden. De inventarisaties en analyses werden in werkgroepen gedaan waaraan ook medewerkers die niet in het kernteam zaten deelnamen. Zo werd de participatie uitgebreid al naar gelang het voorliggende vraagstuk en de beschikbare expertise. Daarnaast werd ook de ondernemingsraad geïnformeerd.

De dialoog werd ook extern gevoerd, door verkennings- en toetsingsgesprekken te voeren met voormalige en huidige klanten. Aangezien er co-development plaatsvindt in het bedrijf waren er al intensieve contacten met leveranciers. Ook is een afzonderlijke bijeenkomst georganiseerd met het algemeen en R&D-management van het bedrijf en externe technologische en toepassingsexperts om de toekomstige ontwikkeling van de technologie te verkennen.

Nadat de inputs van deze externe en interne werkgroepen zorgvuldig was afgewogen, is er door de directie een keuze gemaakt uit de ontwikkelde strategische opties en deze zijn vervolgens in het kernteam vertaald in doorbraakprojecten. Binnen het kernteam zijn vervolgens de projecteigenaren zelf  opgestaan. De doorbraakprojecten zijn op één na alle in gang gezet en opgevolgd.

Tot slot is belangrijk om op te merken dat de participatie een wisselende intensiteit kende Het bepalen van de kernvraag gebeurde in de directie of het MT. Het ontwikkelen van strategische opties en het opstellen van de doorbraakprojecten gebeurde door het kernteam. Bij de verkenningen en het uitwerken van de strategische opties werden ook medewerkers buiten het kernteam en externen betrokken. Het kernteam bereidde de keuze uit de strategische opties voor, directie/MT namen hierin besluiten. Vervolgens werd de kring van betrokkenen weer verbreed om de doorbraken te concretiseren en uit te werken.

Door de dialoog flexibel en interactief toe te passen staan het bedrijf en haar medewerkers nu slagvaardig klaar voor hogere rendementen in de wereld na de crisis.

Download HIER deze gehele reeks als één artikel.

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: