Dialoog over strategie rendeert – Deel 7 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen.

Innovatie loont voor én na de crisis

We willen hier met nadruk stellen dat alleen het strategieproces niet voldoende is voor goede resultaten. De strategische richting is nog steeds in grote mate bepalend. In het onderzoek was er een goede verdeling van de verschillende strategische richtingen, zodat de bedrijfsresultaten ook per strategietype kunnen worden beoordeeld. Onderstaande grafiek laat zien dat de gekozen strategische richting zowel voor als tijdens de crisis een groot verschil maakt.

De innovators presteren zowel voor als tijdens de crisis beter dan de anderen. Het bekende adagium dat innovatie loont, wordt dus ook hier weer bevestigd. Zo slaagde Mosa, de Maastrichtse tegelfabrikant, er in om door middel van innovaties in haar producten, productieproces en businessmodel jarenlang ‘double digit’-groei in omzet en winst te laten zien. De crisis in de bouw zorgde ook bij Mosa voor een dip, maar het bedrijf  bleef innoveren en breidde juist in de crisis uit van bad- en keuken- naar buitentegels. Deze stap kan het verlies in de traditionele PMC’s niet compenseren, maar zorgt er wel voor dat Mosa een nieuw distributienetwerk en een innovatieve productrange op orde heeft als straks de markt weer aantrekt.

Interessant is om te zien dat defenders het in 2008 nog significant slechter deden dan de fast followers, maar dat zij minder hard terugvallen in 2009. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat defenders dankzij hun focus op kosten en operational excellence beter in staat zijn te anticiperen op een terugvallende markt en de prijserosie die daar bij hoort. Zo groeiden online retailers als BOL.com met hun focus op gemak, betrouwbaarheid en lage prijzen tijdens de crisis gewoon door. Reactors doen het in de crisis zelfs iets beter dan daarvoor. Opportunisme loont als strategie in vergelijking met de alternatieven echter ook tijdens een crisis nog altijd het slechtst.

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: