Dialoog over strategie rendeert – Deel 6 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen.

De dialoog loont bij vrijwel elke strategische richting

De positieve relatie tussen de dialoog en de bedrijfsresultaten geldt voor bijna alle strategische richtingen: innovators met een dialoog scoren significant beter dan innovators die de strategie top down formuleren. Datzelfde geldt voor fast followers en zelfs voor defenders. De enige uitzondering zijn de reactors: ongeacht het strategieproces leidt opportunisme altijd tot lagere resultaten. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat er een sterk onderling verband is tussen de strategische richting en het strategieproces: innovators hanteren anderhalf keer zo vaak als fast followers en defenders een strategische dialoog, terwijl bijna alle reactors een strikt top down proces hebben.

Het is opvallend dat ook defenders gebaat blijken bij een strategische dialoog. Juist in tijden van crisis is bij bedrijven die het moeten hebben van proces efficiency, lage kosten en operational excellence de roep om ‘een sterke hand’ vaak groot. Bij defenders onder druk zou er geen tijd zijn voor een dialoog en zou het bedrijf gebaat zijn bij een daadkrachtig management dat door middel van strakke keuzes en hoge interne discipline zeker stelt dat er ‘gemarcheerd’ wordt. Deze manier van denken haalt echter strategieformulering en strategierealisatie door elkaar. Strategieformulering gaat om het bepalen van het speelveld en de richting (de ‘wat’-vraag). Is die eenmaal bepaald, dan heeft elk bedrijf baat bij een hoge mate van snelheid en discipline in de implementatiefase (de ‘hoe’-vraag).

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: