Case: Een nieuwe uitdaging voor Gehandicaptensport Nederland

Gehandicaptensport Nederland heeft de afgelopen jaren de inhoud van de werkzaamheden verschoven van ondersteuning van haar verenigingen richting een Kennisplatform voor allerlei partijen die met gehandicaptensport aan de slag gaan. Berenschot helpt de bond bij het aangaan van de strategische dialoog: waar liggen de mogelijkheden en beperkingen, hoe krijg je die scherp en het verhaal consistent en hoe kan Gehandicaptensport Nederland zichzelf daarbij profileren. Duidelijkheid met betrekking tot begrippen als strategie, producten, doelgroepen, belemmeringen, voordelen en positionering is gewenst om de richtlijnen voor de toekomst te kunnen bepalen.

Een nieuwe uitdaging voor Gehandicaptensport Nederland

Gehandicaptensport Nederland heeft behoefte aan het opnieuw vaststellen van de strategische uitdaging van de organisatie. Samen met een adviseur van Berenschot houdt de bond een aantal sessies waarin de hoofdlijnen van de toekomstgerichte strategie bepaald worden.

De kernactiviteiten van de Gehandicaptensportbond veranderen drastisch. Voorheen vielen de sportvarianten voor gehandicapten onder Gehandicaptensport Nederland. Momenteel zijn bijna alle sportvarianten voor mensen met een beperking bij de ‘valide’ sportbonden ondergebracht. Zo valt bijvoorbeeld zitvolleybal tegenwoordig onder de Nederlandse Volleybalbond. Door deze ontwikkelingen veranderen de kernactiviteiten van Gehandicaptensport Nederland. Het zijn van een kenniscentrum is één van deze nieuwe kernactiviteiten. Het huidige businessplan voor het kenniscentrum is echter niet toereikend en moet verder uitgewerkt worden.

Berenschot gaat aan de slag met Gehandicaptensport Nederland om het businessplan verder uit te werken. Tijdens de eerste gesprekken en het interview met directeur Marc Hofstra wordt duidelijk dat de vraag breder is dan alleen de strategiebepaling voor het kenniscentrum. Na inventariserende gesprekken met de rest van het managementteam besluiten ze om zich tijdens een tweedaagse sessie te richten op het bepalen van de nieuwe strategische uitdaging voor Gehandicaptensport Nederland. Aangezien het managementteam recentelijk in de huidige samenstelling is gestart, is er tijdens de tweedaagse ook aandacht voor het elkaar beter leren kennen.

Het managementteam confronteert samen met de consultant van Berenschot tijdens de tweedaagse sessie de belangrijkste kansen en bedreigingen met de belangrijkste sterktes en zwaktes van Gehandicaptensport Nederland. Één van de sterktes die ze hierdoor extra erkennen zijn de beweegprogramma’s, zoals ‘Special Heroes’, ‘Zo kan het ook’ en de ‘revalidatieprogramma’s’. Verder inventariseren en beoordelen ze de ontwikkelingen op lange en korte termijn en maken ze een uitgebreide concurrentieanalyse. Om elkaar beter te leren kennen doen ze ‘Het Kernkwaliteitenspel’ wat de nodige verhelderende inzichten oplevert.

Ze besluiten om twee weken later een eendaagse strategiesessie te houden met het managementteam en het middenkader. Het doel hiervan is het starten van een dialoog over de strategische richting en het creëren van draagvlak voor de te nemen vervolgstappen. Het managementteam presenteert de hoofdlijnen van de tweedaagse sessie, waarna het managementteam en het middenkader met elkaar in discussie gaan om een verdiepingsslag te maken. Dit levert een aanscherping van de strategische richting op die tijdens de tweedaagse vastgesteld is. Berenschot formuleert met de aanwezigen een aantal hoofduitdagingen, waar de bond zelf mee aan de slag kan gaan. De grootste uitdaging voor Gehandicaptensport Nederland ligt de komende jaren in het worden van HET kenniscentrum voor gehandicaptensport. Met de kennis die ze bezitten kunnen ze beleidsmatig en praktisch (bij sportverenigingen, scholen, zorginstellingen, revalidatiecentra en overheden) adviseren over het verbeteren van de positie van gehandicapte sporters in Nederland.

Met behulp van de sessies is de nieuwe toekomstbestendige richting van Gehandicaptensport Nederland bepaald. Berenschot zet alle uitkomsten van de analyses in een adviesrapport dat als handvat voor Gehandicaptensport Nederland dient bij het verder uitwerken van de strategie. Tevens krijgt Gehandicaptensport Nederland een volledig overzicht van alle onderdelen van het strategieplan, zodat ze ook de onderdelen die niet besproken zijn kunnen ontwikkelen. Alle leden van het managementteam zijn aan een onderdeel van dit strategieplan gekoppeld, zodat het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van welk onderdeel.

Marc Hofstra, directeur Gehandicaptensport Nederland: ‘Overall heeft het traject met Berenschot ons een helderder, meer gefundeerd verhaal opgeleverd van wat onze kern is. Ook heeft het ons geholpen bij het leggen van prioriteiten. We willen eigenlijk wel tien dingen doen, maar nu hebben we er vier of vijf uitgekozen waar we mee aan de slag gaan. Dankzij Berenschot hebben we keuzes gemaakt waarmee we nu aan de slag gaan. ‘

Sascha Bruggink, senior strategieconsultant bij Berenschot: ‘Ik ben erg tevreden met het resultaat. Het is lastig om in zo’n korte tijd zulke fundamentele strategiediscussies te voeren. Van tevoren hoop je dat er een heldere richting naar voren komt, maar je weet nooit of dit lukt als je met elkaar een kort maar intensief traject begint. Doordat iedereen gemotiveerd was zoveel mogelijk uit de sessies te halen hebben we dit resultaat kunnen bereiken. ‘

Oorspronkelijk artikel: http://www.sportenzaken.nl/adviestrajecten/opzetten_businessplan_kenniscentrum.html

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: