Dialoog over strategie geeft meer omzet en meer winst

Utrecht, 4 oktober 2010 – Tijdens de crisis geven bedrijven de voorkeur aan een top-down gedreven strategieproces. Deze keuze is niet verstandig. Bedrijven die hun strategie kiezen in een dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers behalen meer omzet en maken meer winst . Bovendien haalt een strategische dialoog medewerkers eerder uit de crisissfeer. Dit is de uitkomst van promotieonderzoek door Martijn Laar (managing consultant bij Berenschot) in samenwerking met de Universiteit Nyenrode onder 269 bedrijven in 12 sectoren in de maakindustrie.

In 2008 hanteerde ruim 50% van de onderzochte bedrijven een strategische dialoog. In 2009 was dat nog maar 28%. Daarnaast blijkt uit het Berenschot Strategy Trends Onderzoek (uitgevoerd in 2009 onder ruim 100 topmanagers) dat in 2009 25% van de respondenten oordeelde dat er in bedrijven sprake was van te veel participatie bij strategievorming. In  2008 bedroeg dat percentage nog 14%.

Bedrijven die hun strategische plannen bepalen in een strategische dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers scoren significant beter op omzet. Zij outperformen bedrijven waarin alleen de board de strategie bepaalt nog sterker als het gaat om winstgevendheid : De ‘dialoog- bedrijven’ scoorden ruim anderhalf maal beter op het gebied van de  winstdoelstelling. Opvallend is verder dat een strategische dialoog beter scoort bij zowel innovatieve als defensieve strategieën. Alleen bij een pure volgerstrategie is geen verschil te onderkennen.

Een mogelijke verklaring voor de betere scores is dat de strategische dialoog tot meer draagvlak onder leidinggevenden leidt. Bij een top down strategie denkt 41% dat de strategische plannen realistisch zijn en bij een strategische dialoog maar liefst 73%. Een top-down benadering leidt in 49% van de gevallen tot persoonlijk commitment aan de strategische doelen. Bij een dialoog is dat in 74% het geval. Tot slot is er bij een top down benadering in 53% sprake van team support voor de strategische plannen en worden bij een dialoog in 70% van de gevallen de plannen door teams ondersteund.

Volgens Berenschot zouden  managers bij een strategische heroriëntatie na de crisis de verleiding om een korte, snelle klap te maken moeten weerstaan. Een strategische dialoog leidt op korte en lange termijn tot betere resultaten.

Voor het volledige artikel uit de Holland Management Review, klik hier.

Voor het oorspronkelijke persbericht, klik hier.

Voor de strategische dialoog en andere diensten, klik hier.

Voor de resultaten van het Strategy Trends onderzoek 2011, klik hier.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: