Dialoog over strategie rendeert – Deel 3 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen.

Strategieproces, draagvlak, strategische richting en resultaten

Om het effect van de gekozen strategische richting, het strategieproces en het draagvlak voor de strategie op de bedrijfsresultaten te meten, is er een model opgesteld met daarin de relaties tussen deze factoren:

De figuur hiernaast geeft aan dat het bedrijfsresultaat afhankelijk is van de gekozen strategische richting, maar ook van het strategische proces en het draagvlak dat dat creëert. De bedrijfsresultaten zijn in deze studie gemeten in termen van winstgevendheid en omzet. Meer specifiek ging het om de omzet en EBITDA van de belangrijkste product categorie van het bedrijf in haar belangrijkste markt. Op deze manier hebben we het over de performance van het hart van het bedrijf en is voorkomen dat grote gemiddelden over zeer gedifferentieerde markten het resultatenplaatje vervuilen.

Wat betreft het strategieproces wordt onderscheid gemaakt tussen een top down benadering en een strategische dialoog. Top down betekent in dit geval dat de board, al dan niet met assistentie van een paar strategisch specialisten of senior managers, zelf de strategie bepaalt. Bij een strategische dialoog wordt een brede laag van senior lijn- en stafmanagement actief betrokken bij de formulering van de strategie.

Belangrijkste overweging om dit te doen is draagvlak. Draagvlak is in deze studie gedefinieerd als de mate waarin de strategie duidelijk en haalbaar gevonden wordt. Ook is er gekeken naar de mate waarin er commitment is van het team en de individuele persoon om zich in te zetten voor de gekozen strategie.  Draagvlak is de voornaamste reden dat ook grote bedrijven als bijvoorbeeld DSM al jaren gebruik maken van een strategische dialoog om de koers te bepalen, zowel voor hun totale business portfolio (CSD: Corporate Strategy Dialogue) als voor hun divisiestrategie (BSD: Business Strategy Dialogue). Aan de hand van de BSD bepalen businessgroepen hun missie, hun voornaamste succesfactoren en performance-indicatoren. DSM betrekt wereldwijd medewerkers bij de dialoog, waarbij dit ook grensoverschrijdend tot goede resultaten leidt.

Voor het bepalen van de strategische richting is de indeling van Miles and Snow gebruikt. In deze indeling richten de innovators (prospectors) zich vooral op nieuwe producten en nieuwe markten. De fast followers (analyzers) volgen vanuit een stevige thuisbasis de innovators in nieuwe product-markt combinaties (PMC’s). Defenders focussen zich door middel van operational excellence en lage kosten op het verdedigen van hun thuismarkt. Reactors hebben geen duidelijke strategie en bewegen zich opportunistisch van kans naar kans.

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: