Dialoog over strategie rendeert – Deel 1 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen.

Strategieproces voor en na de crisis

De vraag naar de meest effectieve manier van strategiebepaling en de inrichting van dat proces leeft al vele jaren. Een belangrijke vraag is daarbij of een top down benadering betere resultaten oplevert dan een proces waarin een dialoog wordt aangegaan met meerdere mensen in lijn- en staffuncties. Onder druk van de crisis zijn veel bedrijven steeds meer de richting top down benaderingen opgeschoven.Uit het Berenschot strategie trendonderzoek onder topmanagers uit het Nederlandse bedrijfsleven blijkt dat de keuze met betrekking tot de mate van participatie in het proces van strategieformulering verandert tijdens het verslechteren van de conjunctuur. De figuur hiernaast laat zien dat in 2009 een kwart van de managers van mening is dat er teveel mensen betrokken zijn in het strategieproces. Dat is bijna een verdubbeling van het jaar daarvoor. Het aandeel managers dat aangeeft dat er te weinig tijd is voor strategievorming daalt in één jaar tijd van 48% tot 20%. Het lijkt er dus op dat men vanuit organisaties, waarin de nadruk ligt op overleg en het creëren van draagvlak, onder druk van de crisis een proces met hoge participatie aan het vervangen is door een proces waar de nadruk sterker ligt op snelle top down besluitvorming.

Onderzoeksresultaten confirmeren deze trend. Daaruit blijkt dat liefst 72% van de bedrijven in de sample tijdens de crisis een meer top down strategieproces hanteert. Slechts 28% hanteert een echte strategische dialoog. Vóór de crisis hanteerde ongeveer de helft een top down benadering. Beide onderzoeken laten dus zien dat bedrijven onder druk van de crisis inderdaad hun strategieproces verkorten en meer top down inzetten.

De vraag is of dit verstandig is. Leidt kordate top down strategie in, tijdens en na de crisis inderdaad tot structureel betere bedrijfsresultaten of slechts tot korte termijn Pyrrus-overwinningen? Het is relevant om deze vraag nu te beantwoorden omdat veel bedrijven een strategische heroriëntatie doen om de koers voor na de crisis te bepalen. We zullen in wekelijkse posts in deze serie aan de hand van een aantal strategische trends eerst aantonen dat de wereld van na de crisis vraagt om een proces waarin meer dialoog en interactie plaats vindt. Daarna zullen we op basis van onderzoek laten zien dat zo’n aanpak leidt tot betere bedrijfsresultaten. We sluiten (over 9 weken) af met een praktijkvoorbeeld.

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: