Achter de feiten aan… zoals gewoonlijk

In het Nieuwsblad Transport las ik vorige week een interessant stuk over de weer aantrekkende export van Nederland. We zijn een groot exportland, procentueel gezien althans. De grootste exporteur ter wereld (China) exporteert nog geen kwart van z’n BBP; wij zitten op 54% (zie hier). Bijzonder is echter vooral dat hetgeen we exporteren vaak niet hier gemaakt is, de “wederuitvoer” dus.

Interessant vond ik met name de reactie van de Nederlandse exporteurs op ontwikkelingen in hun sector. Begin 2009 gaven de exporteurs aan te verwachten een groei/krimp van gemiddeld 0% te realiseren. Het werd een krimp, 18% maar liefst. Begin dit jaar verwachtten de exporteurs een uitvoergroei van 8%; inmiddels zijn we daar al weer ruimschoots overheen. Sterker nog, “in juli [2010] werd een exportwaarde bereikt van vóór de crisis” (zie hier).

Veel mensen zullen zich afvragen wat hier aan de hand is. Kennen de exporteurs hun eigen sector echt zó slecht? Ook de schrijver in het Nieuwsblad Transport vraagt zich ook af hoe het komt dat “als veel verkeerslichten weer op knalgroen springen, lijkt de Nederlandse exporteur de vraagtoename juist wat te onderschatten.”

Mogelijk zit de schrijver te dicht tegen de sector aan om het goed te begrijpen. Mij verbaast het namelijk niet echt. Het lijkt niks anders dan wéér een voorbeeld van typisch Nederlandse voorzichtigheid, die we in zo veel sectoren tegenkomen. Door historie en cultuur gedreven zien we in sommige landen managers structureel hun performance onderschatten. Vaak zien we dit in landen waar bescheidenheid en schaamte belangrijke persoonlijke en zelfs sociale waarden zijn, zoals bijvoorbeeld in Japan of het Middenlandse Zeegebied. In andere landen trekt men juist vaak een te grote broek aan. Dit zien we in landen waar een schuldcultuur heerst (“je eigen lot bepaal je zelf”), en waar durf en lef en houding vaak even belangrijk zijn als inhoud, zoals bijvoorbeeld in de VS. Een paar faillissementen achter je naam betekent daar niet veel meer dan: die heeft ballen!

En wij? Wij zijn voorzichtig. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg; dat idee. Kleine stapjes omhoog, kleine stapjes omlaag, als het maar niet te spannend wordt! Persoonlijk heb ik wel meer affiniteit met dat “Amerikaanse”. Meer nieuwsgierigheid, meer lef. En ondernemerschap staat in zo’n cultuur hoog in het vaandel! Wij Nederlanders moeten af en toe leren om onze nek uit te steken, en dat is helemaal zo erg nog niet. Zoals we nu voortkabbelen lopen we altijd achter de feiten aan: “nooit zullen we in één keer veel winnen, maar in ieder geval zullen we ook nooit alles in één keer verliezen!” Het voelt een beetje als naar het casino gaan en daar de hele avond lang op de roulettetafels steeds één fiche op zwart inzetten. Dan kunnen we lekker lang genieten… Ons glas is niet half vol of half leeg, er zit gewoon 150ml in.

Nu zitten we in een tijd van voorzichtig herstel. En natuurlijk zijn we minder hard onderuit gegaan tijdens de crisis dan de durfals van deze wereld, grotendeels juist dankzij onze risicomijdende aard. Maar we blijven dus eigenlijk gewoon een beetje stil staan. Er heerst nu grote onzekerheid. Toch zijn nu veel plekken op de wereld waar de zaken weer aantrekken. Hierdoor gaat onze stilstand écht tot achterstand leiden. Mijn advies: breng zorgvuldig je speelveld in kaart, bepaal waar de kansen liggen (laat heilige huisjes dus los), en durf vervolgens een strategie te formuleren waarbinnen je je eigen capaciteiten vol inzet op het realiseren van die kansen. Als je dit bovendien op een breed uitgedragen manier binnen je eigen organisatie doet kunnen we écht nog mooie dingen beleven. Daar ben ik van overtuigd!

Binnenkort op dit blog: “Dialoog over strategie rendeert”, een 10-delige serie over het nut van een dialoog-gedreven strategieformuleringsproces.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: