Bonus daalt, maar relatie met prestatie is nog altijd zoek

Persbericht te lezen op berenschot.nl (15 juni 2010):

In 2009 zijn de uitgekeerde korte termijn bonussen aan leden van Raden van Bestuur van AEX – en Midcapbedrijven verder gedaald. Bestuurders ontvingen in 2009 gemiddeld ongeveer €236.000 aan cashbonus tegen  €277.000  in 2008. De daling loopt per bedrijf sterk uiteen. Bij  40% van de bedrijven gingen de bonussen omlaag, maar ze gingen bij 40% juist omhoog. Opvallend is dat bij 65% van de bedrijven waar bonussen stegen de nettowinst daalde. Berenschot meent mede op basis van het onderzoeksresultaat dat  bonussen maar beperkt in relatie staan tot de prestaties van  ondernemingen.

Uit het jaarlijkse Berenschot-onderzoek waarin onder meer salarissen en bonussen van alle 50 bedrijven in de AEX en Midcap blijkt dat de gemiddelde bonus in 2009 met circa 15% daalde. In 2008 was die daling 25%. De netto winst daalde in 2009 sterk minder (- 40%) dan in 2008 (- 60%), maar de daling van de netto winst is nog altijd veel groter dan die van de bonussen. Berenschot ziet een trend die duidt op stabilisering van de bonusdaling, vooral als gekeken wordt naar het aantal bedrijven waar de bonussen alweer stijgen.

Bij 20 van de 50 bedrijven in de AEX en Midcap stegen de bonussen het afgelopen jaar. Dit is evenveel als het aantal bedrijven waar de bonussen daalden. Dat er desondanks gemiddeld genomen sprake is van een sterke daling, komt doordat de afname verhoudingsgewijs meer bij de grootste bedrijven in de AEX aan de orde is. Jeroen Nijzink, managing director bij Berenschot:

“Bij het uitbreken van de crisis was er sprake van grote verontwaardiging over de graaicultuur. In de praktijk blijkt nu dat er geen logische relatie bestaat tussen bonus en geleverde prestatie op basis van netto winst”

Bij de 20 bedrijven waar de bonussen stegen daalde de netto winst gemiddeld met 20%. In 2009 zagen 13 van deze bedrijven hun nettowinst flink dalen. Bij 4 van de 20 bedrijven was er sprake van verlies. Rutger Verbeet, senior managing consultant bij Berenschot:

“Het lijkt erop dat bonussen meer worden gebruikt  als bindmiddel om management te behouden dan als middel om te sturen op resultaat. Daardoor missen bedrijven een enorme kans om extra prestaties te stimuleren. De bonus was daar ooit voor bedoeld en zou die functie terug moeten krijgen.”

In 2010 zijn de bonussen juist weer fors gestegen. Voor de resultaten over 2010, klik hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rutger Verbeet, consultant Berenschot: 030 – 291 68 43, r.verbeet@berenschot.nl

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

One Response to Bonus daalt, maar relatie met prestatie is nog altijd zoek

  1. Interessante uitkomsten van het bonusonderzoek, hulde aan mijn collega’s.

    Echter, ik blijf wel met een aantal twijfels zitten n.a.v. de conclusies hiervan. Laat ik vooraf stellen dat ik geen belonings- of bonus-expert ben, in tegenstelling tot Rutger en Jeroen. Maar mij lijkt het op zich helemaal niet zo’n kwalijke zaak dat bonussen niet 1-op-1 in de pas lopen met de FINANCIËLE performance van het bedrijf.

    Dat zou namelijk JUIST de graaicultuur en vooral ook het korte-termijn denken in de hand werken: alles gaat om de winst, maar vooruit denken en werken aan de (lange termijn) toekomst van het bedrijf, daar ben ik NU in elk geval niet verantwoordelijk voor.

    Vanuit de theorie van sturingsmechanismen als bijv. de Balanced Scorecard leren we dat financiële indicatoren een reactief middel zijn waarmee enkel de nabije toekomst gericht kan worden gemanaged en beheerst. Juist de andere indicatoren (volgens Kaplan en Norton gaat het hier om zaken als klant- / marktgerichtheid, interne organisatie / processen, en innovatie / leervermogen) beïnvloeden de performance van de onderneming op de respectievelijk lange, langere, en langste termijn.

    Daarom lijkt het mij persoonlijk goed mogelijk dat managers en bestuurders beter beloond worden dan de nettowinst van hun bedrijf zou doen vermoeden. Zolang er maar een grondslag voor is in een aantal écht belangrijke zaken (en dus de beloningsdaling ook scherper kan zijn dan de winstdaling in een gegeven jaar!).

    Maar goed, misschien is dit slechts het idealisme van een naïeve niet-bonus-expert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: