Marketing Trends 2010: social network marketing and brand management

Utrecht, 8 juni 2010 – De marketing topics van 2010 zijn social network marketing en brand management. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek dat heeft plaatsgevonden onder Nederlandse marketingprofessionals. Nieuwe trends in de top-10 zijn authenticiteit en new business models.

De vijf meest genoemde trends van dit jaar zijn social network marketing (54%), brand management (54%), nieuwe communicatieplatformen (46%), innovatie (42%) en authenticiteit (39%). Op de plaatsen zes tot en met tien staan trends die gerelateerd zijn aan de business en het meetbaar maken van de resultaten van marketinginspanningen. Op hoofdlijnen concluderen de onderzoekers dat marketeers social networks en online media steeds beter gaan benutten en dat uniforme merkuitstraling een noodzaak is om effectief te kunnen communiceren. De uitkomsten zijn afkomstig uit de zevende editie van het Berenschot-onderzoek naar trends onder marketingprofessionals dat dit jaar voor de derde keer heeft plaatsgevonden in samenwerking met het vakblad MarketingTribune.

Opvallende nieuwkomer in de top-10 is duurzaamheid. Na jaren in de top-10 te hebben gestaan was duurzaamheid (people, planet, profit) in het recessiejaar 2009 gezakt naar plaats 39. Dit jaar staat deze trend weer opnummer zes.  Dalers zijn ‘Budget cuts for marketing’ en allerlei vormen van ‘marketing metrics, CRM en database marketing’.

Het trendonderzoek 2010 geeft inzicht in de wijze waarop marketeers met behulp van nieuwe media de koers naar groei proberen te vinden. Innovatie, nieuwe communicatieplatformen, merkbeleid, social networks en authenticiteit zijn echte marketingonderwerpen waarin geïnvesteerd moet worden. Maar wel met een duidelijk plan en een harde rendementseis. Het gaat niet alleen om people en planet maar zeker ook om profit. New business models en marketing accountability staan niet voor niets in de top-10. De grote uitdaging van de marketeer in 2010 wordt hoe hij zijn of zij haar merk authentiek neer kan zetten in deze nieuwe kanalen en hoe deze kanalen vanuit de communicatiefunctie door kunnen groeien naar de distributiefunctie. De vraag die opgeld doet is: Ben jij wel authentiek?

Voor het onderzoek zijn meer dan 1500 marketeers rechtstreeks benaderd; daarnaast hebben lezers van MarketingTribune en bezoekers van een aantal sites (Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Marketingfacts, MarketingTribune, Berenschot) de online enquête ingevuld. In totaal zijn 255 enquêtes volledig ingevuld. In de enquête  konden marketeers trends benoemen in drie categorieën. Hierbij konden ze aangeven de impact van deze trends is op de marketingmix.

Voor meer over het marketingtrendonderzoek klik op één van onderstaande links:

Marketingtrendonderzoek – resultaten van 2010

Marketingtrendonderzoek – resultaten van de afgelopen jaren

Marketingtrendonderzoek – artikel in MarketingTribune over de resultaten van 2010

Marketingtrendonderzoek – presentatie over de resultaten van 2010 voor de nationale marketing dag (17 juni 2010)

Overige publicaties van Berenschot op het gebied van marketing

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: