Trends in Business 2010

Welke thema’s spelen in uw markt en uw organisatie? Dat was de centrale vraag van het onderzoek ‘Trends in Business’ dat Berenschot in 2010 voor de eerste keer heeft georganiseerd.

Het onderzoek ‘Trends in Business’ vond plaats in maart en april 2010. Aan de deelnemers werden tien thema’s voorgelegd met de vraag welke van deze thema’s op dit moment spelen in hun onderneming. Eventueel ontbrekende thema’s kon men aanvullen.

Bij de resultaten valt onmiddellijk de hoge score van “oude bekenden” op. Het kijken naar buiten (in de zin van het ontwikkelen van nieuwe markten) én naar binnen (in de zin van Operational Excellence) staat nog altijd hoog op de lijst van issues waar management zich mee bezig houdt. Juist in deze tijd is Operational Excellence een soort randvoorwaarde geworden om in een markt actief te mogen zijn; je hierop onderscheiden lijkt echter steeds minder haalbaar. Daarnaast heeft de crisis ook het idee van risicospreiding nieuw leven ingeblazen. Nu de markt weer opveert krijgt de avonturier in de ondernemer weer ruimte om op zoek te gaan naar nieuwe markten.

Aan de andere kant van het spectrum valt de lage notering van veelgebruikte modetermen als sociale innovatie en nieuwe media op. Mogelijk heeft het laatste te maken met de doelgroep van het onderzoek en betekent het slechts dat de topleiding van bedrijven onvoldoende de mogelijkheden van nieuwe media in de gaten heeft. Minstens even denkbaar is echter dat men zich er wel degelijk van bewust is, maar zich tegelijkertijd een houding aanmeet van “dat is vooral voor anderen belangrijk, maar speelt in onze business niet zo’n rol”. Sociale innovatie, daarentegen, is wel degelijk een belangrijke issue en speelt in mijn ervaring ook in zeer veel bedrijven, maar hier lijkt het zo dat de term op zich nog weinig bekendheid geniet. Vandaar ook dat technologische innovatie (nog zo’n klassieker!) aanzienlijk hoger op de lijst staat.

Vervolgens wil ik nog wijzen op de relatief hoge notering van samenwerken in de keten ten opzichte van fusies en overnames. Zeker in de jaren ’90, als ook halverwege de jaren ’00, was het erg fashionable om toch vooral zo snel mogelijk te groeien, deels om concurrenten bij te benen en deels om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen. Zoals gewoonlijk temperde ook de huidige (afgelopen?) crisis dit sentiment. In een wereld waarin de netwerken waarin je je begeeft en de onderlinge afhankelijkheid tussen bedrijven en individuen steeds belangrijker wordt, wordt in toenemende mate gezocht naar de win-win(-win-win-win…) situaties, ook in de harde do-or-die wereld van de zakenman. Keteninnovatie, ketenversterking, ketenintegratie, en ketenoptimalisatie blijven daarom ook aan kracht en belang toenemen, en terecht volgens mij. Hierin kan Nederland met slimme modellen écht voorop komen of blijven.

Minder opmerkelijk vind ik het dat het merkbeleid in deze tijd laag scoort. Of dat verstandig is kun je je afvragen. Veel bedrijven hebben aanzienlijke (imago-)schade opgelopen in de afgelopen 1,5 jaar, investeren in een krachtige brandingstrategie lijkt juist nu interessant (zie bijvoorbeeld de brutale en gedurfde opstelling van een nieuwe speler op de verzekeringsmarkt!). Ook voor bedrijven die ongeschonden de crisis door zijn gekomen kan het merkbeleid en de positionering een krachtig middel vormen om gericht te groeien.

Tot slot is het leuk om te zien dat niet alleen het inbouwen van financiële zekerheid in de middenmoot scoort (financiële basis versterken), maar dat deze vrijwel gelijk eindigt met duurzaamheid / MVO. In moeilijke tijden worden “luxe” onderwerpen als duurzaamheid vaak (te) eenvoudig opzij geschoven, terwijl de CFO juist alles doet om de financiële positie te versterken. Idealiter gaan deze twee bewegingen echter hand in hand. Investeren in duurzaamheid kan namelijk écht de financiële basis verstevigen, wanneer dit gericht wordt gedaan, met gedegen inzicht in kosten en baten en dus vanuit een authentieke People, Planet, Profit gedachte.

Voor iets meer over de top-3 trends en de achtergronden van het onderzoek, klik op de link hieronder of stuur me een mailtje.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: