Strategische risico’s

Walter Kiechel van de doorgaans goed ingevoerde Harvard Business Review stelde een maandje terug dat hij serieuze en concrete tekenen van herstel ziet. Het ergste is achter de rug, managers rechten de ruggen, en het acquireren en uitbreiden begint weer te kriebelen. Hij geeft aan dat dit goed nieuws is, maar dat er wel een drietal belangrijke valkuilen op de loer liggen: vasthouden aan teveel businesses, kostenreducties onvoldoende doorvoeren, en te snel willen groeien. Met twee hiervan zal het volgens mij wel loslopen in Nederland; de derde is echter vooral hier een reëel en groot gevaar.

Kostenreducties

Laten we beginnen bij de kostenreducties. Zoals altijd is Nederland hierin een beetje traag op gang gekomen. Dit blijkt alleen al uit de werkloosheidscijfers; waar in de VS en zelfs onze naaste buur Duitsland al weer een stabilisatie dan wel afname van de werkloosheid wordt verwacht, verwacht het CBS nog altijd een forse stijging voordat 2010 over is. We zijn wat dat betreft een risicoavers volk, dat bovendien meer dan de meeste landen aan handen en voeten gebonden is door sociale wetgeving. Hierdoor begon het échte besparen later en moet nu nog het grootste deel van de échte besparingen plaatsvinden (oftewel, de ontslagen). Daar zal de gemiddelde Nederlandse manager echt niet vanaf stappen omdat-ie één zwaluw ziet.

Groei

Hetzelfde geldt volgens mij voor wat de groei betreft. Sowieso heeft Nederland niet een risiconemende cultuur als de VS, waar iemand die 10x failliet gaat meer respect krijgt “for trying” dan iemand die nooit de eerste stap zet. Tuurlijk, een paar “waaghalzen” in Nederland zullen nu al volledig inzetten op groei in 2010, en in sommige sectoren is dat ook al weer heel reëel, maar in de meeste sectoren zal dit beperkt blijven tot een aantal niche spelers. Met oncalvinistische sentimenten als “groeien” en “sneller en verder dan de concurrentie” zal het in Nederland dus nog wel loslopen.

Diversificatie

Het eerste puntje echter is denk ik cruciaal. Juist vanuit ons risicomijdend Nederlands oogpunt is het heel begrijpelijk om te diversifiëren. Dat hebben we allemaal zo geleerd, en zo kunnen we de risico’s het beste spreiden. Dus: veel verschillende product-markt combinaties vasthouden, assortimenten uitbreiden, actief nieuwe markten betreden, en aangaan van strategische allianties en acquisities. Erg verstandig, toch?

Niet dus. Althans, nu nog even niet. Veel belangrijker in deze fase (de onderkant van de V) is om focus aan te brengen. Hiervoor is het absoluut essentieel dat je weet welke PMC’s bijdragen aan je resultaat, en welke niet. Daarmee is het eerder nog verstandig om verlieslatende klanten en productlijnen af te stoten; jammer van de omzet, maar fantastisch voor je winstgevendheid en je kostenstructuur. Van daar uit kun je dan gaan groeien, na uiteraard zeer gedegen marktonderzoek, business cases en due diligence.

Focus

Laat dat opportunisme dus nog even achterwege. Voer je kostenreducties door, evalueer je core business, zorg dat je daarop precies weet waar je je geld verdient, en ga zo gezond de toekomst tegemoet. Met voldoende vooruitzichten op groei, een handhaafbare kostenstructuur, en de echte kans op een V en geen W.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: