Wie gaan overleven?

Overlevers zijn bedrijven die hun organisatie op orde hebben, met een lage overhead, die beschikken over een duidelijke strategie en een aantal succesvolle productmarktcombinaties die mooi gespreid zijn over verschillende cyclische en niet-cyclische markten.

Dit zijn de karakteristieken van de ondernemingen die de komende zware tijd kunnen doorstaan. ‘Het zijn vaak de kleinere bedrijven, die beter mee kunnen ademen met de markt. Juist de grotere zie je nu in de problemen komen, die moeten mensen ontslaan.’ Wat de grote ondernemingen nu ook vaak parten speelt, is de sterke afhankelijkheid van vreemd kapitaal.

‘Nogal wat bedrijven zijn gegroeid om te groeien, zonder een goede groeistrategie. Die hebben overgenomen om over te nemen en hebben te weinig gekeken naar synergie. Die hebben er niet voor gezorgd dáárin te investeren wat de meeste toegevoegde waarde oplevert, wat zorgt voor de meest rendabele groei. Banken zijn erin meegegaan.

De rente was laag, ze zagen overal opportunities. Nu zijn banken en ook private investeerders heel voorzichtig; herfinanciering is een probleem.’

 

GEEN GARANTIE

Maar ook bedrijven die het volgens de regels der bedrijfseconomische kunst goed voor elkaar hebben, kunnen in het huidige economische weer in moeilijkheden komen. ‘Als je in sectoren als de automotive zit en veel exporteert, dan kan de vraaguitval heel snel zijn gegaan of binnenkort ineens komen. Bedrijven met een orderportefeuille van een jaar of meer hebben een goede basis. Maar daarin kunnen financieringsproblemen ontstaan, kan veel gecancelled worden en dan kunnen deze ondernemers plots met een acuut cashprobleem worden geconfronteerd.

De snelheid waarmee de huidige downturn is ontstaan en de diepte ervan, die heeft niemand kunnen zien aankomen. Hier heeft dus niemand zich goed op kunnen voorbereiden.’

Een onderzoek dat Berenschot uitvoerde naar de kenmerken van bedrijven die tijdens vorige recessies de dip goed doorstonden, geeft nu absoluut geen oplossing met een garantie, zo maakt hij duidelijk. ‘Als je in niet-cyclische sectoren zit met langetermijnrelaties en veel orders in portefeuille, zal je er het minst last van hebben. Voorts is het zaak het oog te houden op de early warning-signalen, scenario’s klaar te hebben voor als het slechter gaat. En dan op tijd saneren en dat niet met de kaasschaaf.’

Verschenen in Link, april 2009

Voor het volledige artikel:

 

link2_thema_trends1

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: