Size Matters?

mugs_sizemattersmug2

Is het eenvoudiger om de crisis door te komen bij grotere schaal? Kunnen kleinere spelers wellicht beter door de storm heen navigeren? Of ligt, zoals zo vaak, de waarheid in het midden?

Grote partijen hebben een significant voordeel: ze zijn beter in staat hun wil op te leggen aan de rest van de keten. En wanneer dat niet mogelijk is dan is er altijd nog een hogere mate van vrijheid om afscheid te nemen van bepaalde samenwerkingen, markten, producten, of klanten.

Hoe werkt dit in de praktijk?  Banken draaien de geldkraan dicht, kredieten waarmee gewoonlijk geopereerd werd worden nu moeizaam of helemaal niet meer verleend. Dit leidt tot het opschroeven van de betalingstermijnen bij de klant. Als kleine partij kun je vaak niet veel anders doen dan het over je heen te laten komen. Dit zien we bijvoorbeeld al jaren gebeuren bij de kleinere toeleveranciers aan de autoindustrie, zowel in de VS als hier in Europa. Met name second en third tier suppliers worden hier vaak Contechslachtoffer van, en zij zijn dan ook de eerste partijen die omvallen. Vorige week nog vroeg in Amerika het relatief kleine Contech faillissement aan, en in Nederland wordt het “Donner lijstje” steeds langer, en de situatie voor veel bedrijven steeds nijpender.

Grotere spelers hebben echter het “momentum” aan hun zijde: met elke beweging die zij maken beweegt de gehele keten in ieder geval een beetje mee. Wanneer de trend dan toch de “verkeerde” kant op gaat kan alsnog Dutch Flower Groupafscheid worden genomen van bepaalde klanten. Zo laat bijvoorbeeld de Dutch Flower Group bepaalde klanten in een relatief vroeg stadium vallen, namelijk wanneer die klanten moeilijkheden hebben om aan de betalingsverplichting te voldoen, of wat al te nadrukkelijk om langere betalingstermijnen vragen. Dit gaat weliswaar ten koste van de omzet van de groep, maar de marge kan bewaakt worden. Zo wordt voorkomen dat er aan het eind van het jaar gaten in het debiteurensaldo over blijven. Kern van de zaak hier is dat Dutch Flower Group voldoende groot is om op basis van individuele afwegingen klanten te droppen en tóch voldoende over te houden. Als je al klein bent wil ik je nog wel eens afscheid zien nemen van een (vaak veel grotere) klant.

Aan de andere kant valt er een argument te voor de voordelen van het klein zijn. Klein is fijn, de wendbaarheid neemt toe op alle niveaus, en ook in de identiteit én PMC’s bestaat vaak nog veel meer keuzevrijheid. Bovendien wijst de huidige praktijk uit dat ook veel grote spelers toch in de problemen raken.

Hoe kijkt u hier tegenaan? Bieden schaalvoordelen meer vrijheid om bepaalde harde keuzes te maken? Gaan grote bedrijven vooral de fout in Businessman putting together jigsaw puzzledoor vast te houden aan zwakke partners in plaats van de marge te bewaken? Speelt omvang überhaupt wel een rol? Falende bedrijven vinden we in alle segmenten, dus dat suggereert dat schaal ofwel geen rol speelt, ofwel dat het zowel in je voordeel als nadeel zou kunnen uitpakken. Maar wanneer een groot deel van het probleem ligt in het gebrek aan (het verlenen van) krediet dan kán het toch niet anders dan dat het een rol speelt?

Het meest belangrijk is natuurlijk gewoon hoe je omgaat met de gegeven situatie. Flexibiliteit is belangrijk, uiteraard. Maar juist nu moet je, ongeacht je situatie, vooral bepalen wat de meest effectieve maatregelen zijn om niet alleen flexibel, maar ook lean te kunnen zijn. Lean aan de voorkant én lean aan de achterkant. Richt ik me op de juiste PMC’s? Ben ik nog wel efficiënt ingericht? Hoe ga ik over tot financiële herstructurering? Wat moet ik met m’n personeel? Dát zijn de centrale keuzes. De vragen zijn hetzelfde voor groot en klein; de motivatie voor de antwoorden loopt sterk uiteen. Maar gemakkelijk is het voor niemand!

Roel van Lanen

organization-alignment

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: