Up in the downturn

Tijdens moeilijke tijden moet je de kansen pakken. De organisatie moet er klaar voor zijn. Als andere organisaties nog bezig zijn met het huis op orde stellen, kunnen de bedrijven die er echt klaar voor zijn marktaandeel veroveren om na de recessie weer stevig door te groeien. Nog beter is het als het bedrijf immuun voor de moeilijke tijd is en flink blijft doorgroeien.

Als je over de afgelopen 8 jaar kijkt dan zijn er zeker lessen te leren van de bedrijven die elk jaar een continue rendabele groei hebben laten zien. 20 bedrijven hebben dit bewezen en hebben weinig last gehad van de vorige recessie na 2001. Opvallend is dat de bedrijven niet binnen één specifieke sector vallen. 

De volgende criteria zijn gebruikt:

  • Minimaal 200 werknemers
  • Alle jaren winstgevend (gemiddeld 7% netto marge van de omzet)
  • Van 2000 tot 2007 elk jaar groei in omzet (gemiddeld 15%)
  • Van 2000 tot 2007 elk jaar groei in medewerkers (gemiddeld 10%)

De bedrijven hebben een duidelijke strategie en onderscheidende marktpositie. De omzet neemt sneller toe dan het aantal werknemers, de productiviteit per werknemer neemt toe. Voor bedrijven zijn er belangrijke lessen te leren om klaar te zijn voor de moeilijke tijden die gaan komen.

Zie ook hoe u klaar bent voor de storm

De lijst voor ontastbare groei:

Periode 2000-2007

opbrengsten groei

werknemers groei

gemiddelde winstmarge

Varian B.V.

Instrumenten industrie

varian1

22%

4%

12,5

Triodos Bank N.V.

triodos1

20%

17%

20,3

Aalberts Industries N.V.

Industrial services & flow control

aalberts1  

20%

15%

10,9

ERIKS group nv

Technische groothandel

eriks

20%

20%

 

6,4

P.G. Kuijpers & Zonen B.V.

Installatiebranche

kuipers

19%

15%

3,8

Sligro Food Group N.V.

Groothandel voor foodprofessionalssligro

16%

17%

4,8

Broekhuis Holding B.V.

Automotivebroekhuis

15%

10%

1,3

Vezet B.V.

Food

vezet

15%

9%

5,0

Dutch Flower Group B.V.

Bloemen en plantendutchflower

13%

6%

3,4

Accell Group N.V.

Fietsen

accell

13%

8%

5,9

DAS Nederlandse Rechtsbijstand

Juridische dienstverlening

das

12%

5%

11,3

Poiesz Supermarkten Sneek B.V.

Retail

poiesz

11%

9%

7,0

Fleura Holding B.V.

Bloemen en planten

fleura

11%

8%

2,5

TVM

Verzekeringen

tvm

11%

6%

14,3

IKEA Nederland B.V.

Meubel

ikea

10%

12%

8,7

TOTAL Raffinaderij NL N.V.

total

9%

2%

4,9

Technisch Handelsbureau “Rensa” B.V.

rensa

8%

3%

3,5

ABT Holding B.V.

ingenieursbureau

abt

7%

3%

8,6

Nic. Sosef Holding B.V.

Tuinbouw

nic

 

7%

4%

2,0

Helaas zijn sommige bedrijven nu wel aangetast door de saneringslagen. USG stond hoog maar krijgt zware klappen en Aalberts heeft ook al moeten saneren. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: