Back to the core: outsourcing is weer in

Ik merk de laatste tijd dat steeds meer bedrijven op dit moment bezig zijn het heroverwegen van de activiteiten. De kredietcrisis raakt nu de reële economie en bedrijven gaan zich weer beraden waar ze nu echt goed zijn. Wat is onderscheidend en waar kan ik de concurrentie mee voor blijven?

Activiteiten die niet voldoen aan het onderscheidend vermogen worden zo veel mogelijk geoutsourced of verplaatst naar het buitenland. Het huidige moment van onzekerheid wordt gebruikt om nog snel een aantal beslissingen door te voeren.  Ik verwacht weer een nieuwe golf van outsourcing nadat allereerst facility, salarisadministraties en ICT onderdelen zijn geoutsourced. Dit keer zullen steeds meer activiteiten uit de operatie worden uitbesteed die in de vorige rondes nog niet ter discussie hebben gestaan. In feite zijn vrijwel alle functies potentieel uit te besteden. Kernprocessen verschuiven. Processen die nu kernprocessen zijn, zijn in de toekomst misschien geen kernprocessen meer.

Outsourcing kan de flexibiliteit verhogen omdat de vaste kosten worden verlaagd en makkelijker ingespeeld kan worden op schommelingen van het volume. Sommige organisaties hebben vrijwel alle functies geoutsourced. In de textiel zijn de bekende kop-staart concepten. In de bankwereld ontstaan vrijwel virtuele web-organisaties.

Ook kan outsourcing nieuwe perspectieven bieden voor het personeel dat over komt. Ze worden immers van non-core opeens de core-activiteit bij de insourcende partij. Er ontstaan nieuwe groei mogelijkheden, ontwikkelpaden en vaak is de insourcende partij veel professioneler georganiseerd. Belangrijk is dat ook andere externe partijen bediend kunnen worden, waardoor aanzienlijke schaalvoordelen behaald kunnen worden.

Let wel op.  Op functies die je hebt geoutsourced kan je zelf niet meer onderscheiden, de concurrent heeft namelijk ook de mogelijkheid gebruik te maken van de outsourcing leverancier.

Outsourcing is niet een doel op zich maar een middel. Belangrijk bij de beslissing om te outsourcen is dat goed wordt overdacht wat de risico’s en randvoorwaarden zijn. Een risico is dat de leverancier uiteindelijk niet kan leveren wat van te voren beloofd is. Tijdens de contractfase ontstaat vaak een blindheid. Met behulp van Service Level Agreements dienen de voorwaarden vastgelegd te worden, maar helaas lukt het niet om alle uitzonderingen vast te leggen. Indien de regie en strategische kennis ook buiten de deur worden gezet ontstaat het gevaar voor afhankelijkheid en verlies van de beheersbaarheid.  Ook zijn er vaak verborgen kosten in het contract die pas openbaren bij de uiteindelijke uitbesteding. Voor elke aanpassing komt een wijzigingsverzoek met bijhorend prijskaartje.

Belangrijkste randvoorwaarden voor outsourcing zijn:

  • Processen op orde. Indien de processen niet op orde zijn begin er niet aan. Veel bedrijven hebben dan problemen om de specificaties goed te omschrijven.  Vaak is het beter eerst de activiteiten op orde te brengen en zelf een kostenreductie door te voeren. Je geeft anders het voordeel weg aan de uitbestedende partij en krijgt er een BTW en winstmargevergoeding als kostenpost ervoor terug.
  • Beschikbaarheid en kwaliteit uitbestedingsmogelijkheden. De outsourcende partij moet het goed kunnen uitvoeren. Als je voor hen een launching customer bent moet je dubbel oppassen.
  • Afhankelijkheid bij uitbesteding. Let op de kwetsbaarheid en voer een risicoinventarisatie uit. Denk ook na over een mogelijke fall-back scenario.
  • Kwaliteit dienstverlening mag niet verstoord worden
  • Geen verwevenheid met primaire klantprocessen
  • Geen risico’s voor uitlekken informatie/privacy gevoelige informatie
  • Corporate identity wordt niet aangetast

outsourcing2008

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: