Bent u klaar voor de volgende recessie?

Ik heb het gevoel dat het sentiment aan het keren is. Na een lange periode van groei zijn de eerste tekenen al dat de economie onder druk komt te staan. De arbeidsmarkt is nog steeds oververhit. We horen nog steeds van grote tekorten en ook de vergrijzing gaat daar bij helpen. Aan de andere kant lopen de winsten terug, beginnen al de eerste winst alarmpjes te klinken en worden hier en daar ontslagen aangekondigd. Ook de kredietcrisis en de ineenstorting van de investment banks roept vragen op. Wat voor effect heeft dit op Nederland?  Het geld wordt duurder en de rente loopt op maar zullen we er blijvend letsel aan overhouden?

De reorganisaties die nu worden aangekondigd hebben naar mijn mening niets te maken met de teruggang, maar zijn veel meer te verklaren door verandering van strategische keuzes, andere positionering en normale bedrijfsvoering. Wat mij betreft moeten organisaties altijd kritisch blijven kijken naar de toegevoegde waarde van de activiteiten. Probeer de overhead zo klein mogelijk te houden en investeer in zaken met toegevoegde waarde en gebieden die in lijn liggen met de strategie. Probeer grote reorganisaties te voorkomen door tijdig in te grijpen en bij te sturen.

Als je eenmaal toch moet reorganiseren en kosten moet reduceren doe het dan tijdig en meteen goed. Een aantal belangrijke tips op blijvend kostenreductie door te voeren zijn:

  • Begin altijd vanuit de strategie te redeneren. In hoeverre  dragen de activiteiten bij de gekozen strategie. Denk altijd wat de klant ervan vind en toets dit desnoods bij een aantal goede klanten.
  • Doel van de kostenreductie is op korte termijn kosten te reduceren met behoud van lange termijn prestaties richting de markt. De essentie is resultaatverbetering in plaats van eenzijdige afslanking. Doorbreek de neerwaartse spiraal met structurele verbeteringen en voorkom symptoombestrijding. Voorkom Anorexia –  slank blijvend af
  • Kosten worden daar gereduceerd waar de toegevoegde waarde het laagst is: reduceren van niet waarde toevoegende activiteiten.  Verminder overtollig vet en overhead. Elimineer de activiteiten die geen waarde toevoegen. De klant wil hier immers niet voor betalen.
  • Doorbreken van afdelingsdenken en bureaucratie zodat resultaten daadwerkelijk behaald worden
  • De kaasschaaf is niet effectief – spoedig zullen kosten weer terug keren. Overal 10% eraf breekt de motivatie, en zorgt niet voor een structurele reductie. Een kaasschaaf maakt geen onderscheid tussen vette en magere afdelingen en gaat voorbij aan structurele verbetering van processen
  • Vergroot de flexibiliteit van uw organisatie zodat u mee ademt met de markt. Hierdoor zijn aanpassingen van de organisatie veel eenvoudiger door te voeren.
  • Slecht heilige huisjes die op instorten staan
  • Maak de juiste keuzes: versterk de delen waar u goed in bent en bouw de zwakke onderdelen af
  • Denk na over strategieën die uw business model kunnen versterken
  • Kies de juiste mix tussen saneren, marktbewerking en inkoopbesparingen
    Weet op welke producten u het verdient. Analyseer met behulp van cost management uw klanten en producten op winstgevendheid en minimaliseer uw verliesgevende klanten en producten.
  • Benchmarking: vergelijk uw kosten met de markt, maak uw kosten beter dan marktconform

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: